الأحد، 22 أبريل، 2012

نعــم ما زلـــــــت أنســه !!!





نعم ما زلت أنسه !!!

ليه الناس دايما بتحب تجرح بعض
ليه دايما تدور على نقط ضعف الغير وتدوس عليها
على الرغم من كل حاجه فى دنيا قسمه نصيب
مكتوبلنا هنقابل مين ونتكلم مع مين وهنعرف مين وهنحب مين
كل شىء مقدر ومكتوب  ومفيش حاجه بأدينا
وعلى رأى المثل ( الى مكتوب على الجيبين لازم تشوفه العين )
لو كل واحد عرف كده هنعيش فى راحه بال
الى يقولك يا حرام انتى لسه متجوزتيش مع انك حلوة وزى القمر ( شكرا والله )
والى يقولك متشوفى شيخ ولا حاجه ليكون حد عملك عمل
 ( عمل ايه بس الله يكرمك )
والى تقول تلاقيكى متنكه وشايفا نفسك ياختى الواحده ملهاش غير انها تتجوز وتعد فى البيت 
( طيب هو احنا حررنا المرأه ليه اصلا فينك يا قاسم يا امين )
كله كوم ولما وحده تقابل صحابتها بعد فتره من الزمن
وتلاقيها معها اولادها ( ربنا يخليهم لها يارب )
ايه ده انتى لسه متجوزتيش ياحرام ليه بس طيب والله انتى كده احسن بلا جواز بلا نيله
ياعنى الى اتجوزه خده ايه وتقوم ماشيه وتقول  بصوت واطى ياعينى عليها الحمد لله انى اتجوزت بدرى ( ياستى متخفيش مش هحسدك ولا حاجه انا اصلا مش مستعجله على الجواز انا لو مستعجله كنت اتجوزت اول واحد اتقدم وخلصت زيك برضه )
كل الى فات ده حماده وكل الى جاى حماده تانى خالص ههههه
نيجى بقى للست الوالده ( ربنا يخليها يارب ويديها الصحه )
مفيش حد بتكلمه الا وتكلمه عن بنتها البنت اتاخرت فى الجواز البنت كل الى يجلها ترفضه
خايفه يكون مش عارف مين عاملها عمل وياسلام بقى لو جرتنا اتخطبت قبليها
شايفا البنات هى دى البنات الشاطره مش زيك خايباه خليكى اعده كده جمبى
وعلى رأى المثل برضه
( طلعت فوق السطوح هز الهوا كمى كل البنات اتجوزت وانا لسه جمب امى )

ولو فى فرح تنزل تجبلها احسن طقم ( دلوقتى الفلوس بتطلع )
وتخدها معاها  وتعرفها على كل المعازيم ( شفت بنتى اموره ازاى )
وطبعا البنت بتبقى محرجه جدا ومش عارفه تعمل ايه
ولاالحبايب والاصحاب كل شويه يجبولها عريس ولا هو مناسب
ولا ينفع يفتح بيت اصلا ياعنى هما  مش واخدين بالهم منها مثلا
ولا هى رخامه وخلاص طيب الى يجيب يجيب حد مناسب 
مش سلق بيض ياعنى
 وياعنى كله على البنت فى الاخر 
طيب ياعنى البنت تعمل ايه توافق على اى حد وتتجوز اى حد وخلاص
لمجرد انها تترحم من لسان الناس
طيب  لو اتجوزت اى حد ممكن متبقاش مبسوطه معاه ممكن متحبوش
ولا تتجوز وخلاص واهو تلحق تجيب طفل ولا اتنين يونسوها لما تكبر وتعجز واهى برضه تترحمت من لقب  (عانس )
وتعيش باقى حياتها تعيسه عشان مخترتش الى هيا كانت بتحلم بيه 

طيب ماهى ممكن تتطلق ويتقال عليها مطلقه
ومش هتخلص من كلام الناس عليها برضه
والناس مبترحمش طبعا كلنا عارفين
طيب ما هوكده كده الناس هتتكلم 
مش كده ولا ايه ؟؟
طيب دلوقتى  عندى سؤال
ايه الافضل من وجهه نظركم البنت تفضل من غير جواز وتمارس حياتها بشكل طبيعى ؟
ولا تتجوز وتعيش زى ماكتير عايشين والاسم انها اتجوزت وخلصت من شبح **العنوسه **
 ( وأهو ضل راجل ولا ضل حيطه ) ؟